lørdag 9. juni 2012

Sommervotta og sommerhua

Her i nord stemmer ikke alltid det kalenderen viser overens med været ute - vi kan gjerne ha 4 grader og sur nordavind i juni. Dermed har vi begreper som sommervotter og sommerlue.
 
Eldstegutten trengte nye tynne ullvotter så da var det bare å finne frem litt garn fra lageret og en passende oppskrift.

Brodering er kanskje ikke min sterkeste side...


Strikkefakta
Oppskrift: Votter med spiss tupp fra heftet Strikk og bruk fra Du store alpakka
Garn: To tråder 2-tråds merinoull fra Nøstebarn, i fargene Limegrønn og Eplegrønn
Størrelse: 6-8 år
Pinner: 3 mm
Endringer: Strikket de litt kortere slik at de passer 5-åringen min

Minstegutten trengte en tynn sommerlue. Hjelmluer sitter godt på små hoder - jeg liker spesielt godt de som strikkes på tvers i rillestrikk, de blir så elastiske og vokser med barnet.


Strikkefakta
Oppskrift: Hjelmlue fra Drops Design
Garn: Abuelita tretråds merino i fargen Gråpus
Størrelse: 2 år
Pinner: 2,5 mm
Endringer: Ingen:)

Så krysser jeg fingrene for at disse blir minst mulig brukt i sommer!

3 kommentarer:

  1. Synes du er flink å brodere :) Morsomme votta, og hua så herlig ut. Bra det ikke bare er meg som opererer med sommerluer, - votter, - hansker o.l. Hehe, vi var på tivoli i går, og halvparten av alle de som var der hadde på seg dunjakker! Gikk selv rundt og ergret meg over at jeg ikke hadde vært like smart :-S'

    I tilfelle sol og finvær må du gjerne delta i min give away, forresten. Tror nok shortsen skal passe str. 2 år - den er ganske stretchy ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, må flire, herlig sommer i nord? Jaja, vi vet jo hvor vi bor...

      JAA, den give awayen skal jeg delta på!! Fiine shortsen! Iler inn på bloggen din nå:)

      Slett