søndag 13. mai 2012

Morogenser til storebror

Storebror trengte sårt en ny ullgenser, han strekker seg så fort. I det siste har han fått det for seg at ull kløøør og genseren jeg strikket til ham i fjor sommer i Falk fra Dalegarn stikker og klør så fælt at det er litt av et styr å få han til å ta den på.

Da jeg så denne fine versjonen av morosettet til Pickles bestemte jeg meg for at storebror måtte få en sånn!


Jeg gikk for det kløfrie originalgarnet Pickles Extra Fine Merino og det var en suksess - genseren ble umiddelbart tatt inn i varmen av storebror og den besto kløtesten med glans! Så får det heller være at den blir nuppete, som de supermyke merinogarnene ofte blir. Det viktigste er jo at den blir brukt.

Jeg strikket størrelse 7-8 år til min lange slanke 5-åring og på lengden har han noe å vokse på men ikke i bredden.Spesielt ermene er trange, enda jeg la opp fem ekstra masker til hvert erme og ikke felte like mange masker som i oppskriften. Ser for meg at dette kan bli et irritasjonsmoment når storebror skal kle på seg og ermene ikke vil på! Vurderer å prøve å blokke de litt ut.

Ellers var dette en morsom genser å strikke. Den strikkes ovenfra og ned med null montering. Bærestykket er enkelt og samtidig spesielt. En hvit genser er kanskje ikke det mest praktiske til en aktiv 5-åring men jeg ville ha en lys og vårlig genser så da får vi heller tåle litt flekker.

Strikkefakta
Mønster: Pickles Morosett genser
Garn: Pickles Extra Fine Merino i bunnfarge Kitt (200 gram) og mønsterfargene Frisk vår, Mint og På bassengkanten (ca 25 gram av hver)
Pinner: 3 mm til vrangbordene og 3,5 mm til resten av genseren
Endringer: La opp fem ekstra masker til hvert erme og felte til 44 masker før vrangborden.

4 kommentarer:

  1. Wow, så kul genser :) Synes fargene dine ble mye finere enn originalen ;) Herlig med lyse farger nå mot våren, selv om været fortsatt ikke henger helt med for årstiden, dessverre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Ser ut til at vi får god bruk for ullgensere en stund enda:P

      Slett
  2. Neimen, hallo hallo! Så fint å se deg i bloggverden Ü
    Nydelig genser med veldig fine farger, og det beste av alt, godkjent av mottakeren. Er det lov å linke til deg fra bloggen min?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Guro:) Ja du må gjerne linke:)

      Slett