fredag 5. april 2013

Kofta mi

I dag fikk jeg lyst å vise frem den fine arvekofta mi, strikket av min bestemor. Fikk den for masse år siden og jeg er blitt skikkelig glad i den. Vet ikke når den ble strikket eller hvilket mønster det er, men fin er den uansett.



Kofter er jo virkelig noen praktplagg, de bærer på både gamle tradisjoner og historier - ja de er liksom fulle av sjel. Det å strikke en selv er derimot en helt annen sak - bare tanken på monteringen gir avsmak. Derfor ble jeg utrolig glad da jeg oppdaget at SandnesGarn har lagt ut noen fine gamle mønstre (tommelen opp for dem!), blant annet  Nordkappkoften - med raglanfelling! Denne ryker rett inn på strikkelista mi, sammen med Fanagenseren med rundfelling til barn:-) Ja takk til monteringsfrie plagg!



Har dere forresten fått med dere alle de flotte koftene i koftejakten hos Livs Lyst? Det var hos Full av Ull jeg leste om dette morsomme prosjektet første gang. Spennende å følge med på:-)

Ønsker alle som er innom en flott helg!

Edit: Mange har spurt etter mønsteret på kofta, som jeg ikke har kjent til. Nå har jeg via Facebook fått vite at mønsteret heter Dale 2357. Dette er et utgått mønster men på Koftegruppa på Facebook ligger mønsteret  som pdf-fil:-)

28 kommentarer:

  1. Ååååå for en nydelig kofte!!! Så koselig å ha sånt etter bestemor. Fikk jammen lyst på en kofte selv jeg. Artig å lese blogginnleggene dine, for du inspirerer meg sånn! Klem :)

    SvarSlett
  2. Forresten Guro, tro om vi må ta et nytt dypdykk i min bestemors gamle mønster etter kofter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det må vi gjøre!! Det er jo så spennende med gamle mønstre:-) vi må vel ha oss en strikkekveld snart!

      Slett
  3. Å, den var utrolig fin Guro! Og tusen takk for linker, de skal sjekkes ut Ü
    Riktig god helg! To helger fra nå drikker vi vin sammen Ü

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:-) Wii, ja tenk om to uker:-) Gleder meg!!

      Slett
  4. Kjempefin, og så fine bilder av den :) Supert med monteringsfrie alternativer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:-) Ja, den monteringen er noe herk:-p

      Slett
  5. Flott kofte! Du er heldig som får arve!

    SvarSlett
  6. Nydeleg kofte og flink bestemor som har strikka den :)

    SvarSlett
  7. Den var utrolig lekker. Så koselig å arve slike ting. Har arvet en kofte av bestemor jeg også og jeg har brukt den kjempe mye.

    SvarSlett
  8. Kjempefin! Liker fargene, mønsteret og passformen - en perfekt kofte, altså:)
    Takk for alle tips:)

    SvarSlett
  9. Veldig fin!
    Heldig du er som har noen å arve etter :)
    Er ikke så glad i strikketøy som må monteres ved hjelp av symaskin, så da blir det til at man "jukser" litt... Er nettopp ferdig med en marius dress hvor jeg strikka rundfelling frem og tilbake for å unngå å måtte sy og klippe ;)

    SvarSlett
  10. En nydelig kofte!:) gøy å se nye kofter! fikk litt lyst strikke den der! Håpe noen finner oppskriften:)

    SvarSlett
  11. Kjempefin kofte som sitter fint på. Ekstra koselig npr det er et plagg man har arvet etter strikkebestemor.

    Gleder meg til å se flere kofter via linkene. Takk!

    SvarSlett
  12. Nydelig kofte du har arvet! Mønsteret på kofta var kjempefint:) Kjenner igjen det du skriver med monteringsarbeid. Jeg har nylig strikket en kofte, og det tok tid. Følte at monteringen krevde mye mer av meg enn selve strikkingen. Godt når en blir ferdig med det da ;)

    SvarSlett
  13. Virkelig ei flott kofte! Veldig pent strikket!
    Montering er æsj! så rundfellinger er veldig velkommen her hos meg også! Ha en fin søndag! Klem :)

    SvarSlett
  14. En skjønn kofte... kjære bestemor... så fin strikket.
    Tusen takk for fine gamle mønster. Deilig.
    Fin søndag og herlig uke ønsker Viola.

    SvarSlett
  15. Nydelig kofte! Og så mye fine gamle mønster som er tilgjengelig, tommel opp for det! Jeg legger meg til som følger:) fortsatt god søndag!!

    SvarSlett
  16. WOW for en nydelig kofte!!Så heldig du er! :)

    Klem

    SvarSlett
  17. For en kjempefin kofte! Likte fargene godt, skjønner at du er glad i den :) Takk for tips til oppskrifter hos Sandnes - de må sjekkes ut :)) og koselig at du linket til meg :)

    SvarSlett
  18. Rett og slett nydelig!♥

    SvarSlett
  19. Falt helt for den kofta di! Utrolig fint mønster i den:) Liker godt slike gamle kofter, skulle ønske jeg kunne strikke slikt selv;) Fin blåfarge i den også, syns det blir litt kjedelig med typisk grå/svart og naturhvit som mange kofter vises i. Neglelakken gjorde piffen og;)

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  20. Nydelig kofte og kjekt med historien bak i tillegg ;)

    Kom over bloggen din via Pickles. Helledussen hvor mye flott og variert du lager. Legger deg til! Herlig inspirasjon å finne her :D

    Fin tirsdag videre ;)
    Eli Kristin

    SvarSlett
  21. Tusen takk for alle de koselige kommentarene! Jeg blir så glad:-D

    SvarSlett
  22. For en fantastisk fin kofte! Skulle gjerne hatt oppskrift på denne :)

    SvarSlett
  23. Flott kofte, og med historie i hver maske :)

    SvarSlett