søndag 23. februar 2014

70-tallsjakke

 Endelig ble jeg ferdig med noe til størstegutten min! Denne jakka begynte jeg på i fjor høst, men den har blitt liggende nederst i strikkekurven. Etter å satt opp strikk til størstegutten på planen for dette året, var det bare å finne den frem igjen og fullføre!




Sjuåringen min er lang og tynn så jeg valgte å legge opp maskeantallet til størrelse 5 år og strikke lengden til størrelse 7 år. Poden min er tydeligvis lang i armene for der måtte jeg legge til litt ekstra lengde. Jakka passer helt perfekt og kan forhåpentligvis passe en stund fremover. 


Jakka er perfekt til alle former for aktivtitet, i følge mottakeren:-)

I alpakkagarnet Mirasol ble jakka både myk og passe tynn. Både jeg og poden er fornøyde!



Strikkefakta
Mønster: 70-tallsjakke fra Den store Guttestrikkeboka
Garn: Mirasol fra Du Store Alpakka, bunnfarge Lysgrå (2009) og kantfarge Grå (2008)
Pinner: 3 og 3,5
Størrelse: 5-7 år
Endringer:  Maskeantall størrelse 5 år og lengde størrelse 7 år

Ønsker alle en fin søndag!

36 kommentarer:

  1. Knallfin jakke! Enkel og stilig. God søndag til deg! :)

    SvarSlett
  2. Så fint SNITT det vart på denne jakka! Og super idé med dei knallfarga knappane mot grått! Eg har faktisk denne boka i hylla, så no fekk eg lyst til å gå i gang med ei 70-talsjakke eg også!

    SvarSlett
  3. Så utrolig kul! Skulle ønske min snart elleveåring ble syv år igjen..kan tenke meg at denne passer til det meste, og at den vil bli mye brukt! Koselig at du la igjen en kommentar hos meg, da ble jeg så glad:) God søndag!

    SvarSlett
  4. Veldig fint med fargeklattknapper mot det grå! Mmmm!

    SvarSlett
  5. Flott jakke! Så fint når den er passe og ikke diiiiger;) Guleknapper som matcher kanten på genseren… Herlig! Klar for mer sol og mer varme!!

    SvarSlett
  6. Ikke rart dere er fornøyd, denne var jo så flott! Likte alt med den, spesielt snittet og knappene:)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Veldig fin jakke og fine bilder.

    SvarSlett
  8. Alldeles nydelig! Herlig knappevalg:)

    SvarSlett
  9. Fin jakke - og heldigt du nåede at lave den færdig, inden den blev for lille :)

    SvarSlett
  10. Så utrolig fin, både i farge og snitt! Og de gule knappene setter virkelig prikken over i-en!

    SvarSlett
  11. FIn jakke - hyggelig å kunne lage noe som passer så bra :)

    SvarSlett
  12. Så fin og enkel den var! Og de gule knappene gjorde susen:)

    SvarSlett
  13. Den jakken ble fin.
    Skulle ønske 9 åringen min ville brukt hjemmestrikk.

    SvarSlett
  14. Kjempefin jakke Guro! Strikk til 7 år og opp er det ikke så mange oppskrifter på, lurt å forlenge små-barneoppskriftene.

    SvarSlett
  15. Kjempe fin jakke. Likte veldig godt knappene du har pyntet opp med.

    SvarSlett
  16. Rett og slett knallfin - og så deilige knapper, da!

    SvarSlett
  17. Så fin! Gult på grått er virkelig fint! Det ser ut som en fornøyd mottaker ja:)

    SvarSlett
  18. Den ble knallfin!
    Det gjør seg veldig med litt knæsje knapper til en ellers nøytral jakke. Både stasplagg og bruksplagg i ett ;)

    SvarSlett
  19. Knallstilig!! Flott med fargerike knapper.

    SvarSlett
  20. Godt å bli ferdig med noko som har lege lenge på pinnane! Veldig fin kontrast med grå og gult, og nøstebarngenseren var jo perfekt å ha under;-)

    SvarSlett
  21. Utrolig flott jakke! Herlig form.

    SvarSlett
  22. Så flott jakke. Likte veldig godt de gule detaljene mot det grå :)

    SvarSlett
  23. Så stilig jakke! Friskt med guleknapper, men absolutt en bruk til alt jakke :) Stor inspirasjon! Ha en fin dag :) Klem

    SvarSlett
  24. Den ble kjempefin, så flink du er!

    SvarSlett
  25. Du er så flink! Liker de gule knappene veldig godt til den grå jakken ♥
    Også så fint at mottakeren er fornøyd også :)

    SvarSlett
  26. For en utrolig fin jakke! Gjorde seg med de knappene på den grå jakken. Superfin :)

    SvarSlett
  27. Kjempefint med de gule knappene mot det grå! Herlige action-bilder :-)

    Jeg har liggende noen nøster med Mirasolgarn og gleder meg til å strikke med det. Utrolig mykt og fint.

    SvarSlett
  28. Så tøff jakke! Likte veldig godt fargekombinasjonen :)

    SvarSlett
  29. Denne var skikkelig gøy, liker godt disse gule knappen, de gjorde hele jakken, hilsen Beth

    SvarSlett
  30. Kjempefin jakke! Og SÅ stilig med de knappene!!:)

    SvarSlett
  31. Kjempefin jakke! Den har jeg også veldig lyst til å lage. Liker veldig godt den boken!

    Jeg blir utrolig inspirert av å se alt det fine du lager! :-) Har også kikket på prosjektene dine på ravelry. Masse fint, i lekre farger! Kjekt å finne inspirasjon fra andre guttemammaer. :-) Mitt største "problem" med to gutter, er at jeg nesten har for masse hjemmestrikket, så jeg rekker nesten ikke bruke alt. Det er lite nytt jeg trenger til minstemann, men de er så mye jeg vil strikke! Har du samme "problem"?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselige ord:-) Med eldstegutten opplever jeg at jeg såvidt rekker å strikke noe ferdig før han er vokst ut av det så han har for lite hjemmestrikket. Yngstegutten arver jo etter broren så han har et større lager av hjemmestrikk. Da han var mindre syns jeg at jeg ikke rakk å bruke all den fine hjemmestrikken men nå når han er blitt så stor (3,5 år) så har han ikke for mye hjemmestrikk. Strikk i vei på det du har lyst å strikke:-) Det er jo tross alt en hobby, tenker jeg.

      Slett
  32. Tusen takk for alle koselige kommentarer! Mange har kommentert de gule knappene og da kom jeg på at jeg hadde glemt å nevne de! Planen var egentlig naturlige, fine treknapper men da jeg sto i knappehylla i garnbutikken klarte jeg rett og slett ikke motstå de gule knappene:-) Glad er jeg for det for jeg syns de gir liv til det gråe plagget.

    SvarSlett
  33. Så utrulig fin jakke, dei gule knappane var bare prikken over i-en.

    SvarSlett
  34. Slenger meg på... Kjempefin jakke :)

    SvarSlett