lørdag 23. mars 2013

Paprikavesten

Først må jeg bare få takke for alle de fine kommentarene på det forrige innlegget om Picklesoppdraget! Blir så glad for alle de fine ordene.

Så, til litt nytt ferdigstrikk. Jeg var jo så heldig å vinne gibort hos Fargeklatten og de to fine hespene med rødoransje merinoull. Da en av mine tidligere studievenninner fikk ei lita jente følte jeg at det på tide å ta hull på hespene og komme i gang med mitt lille eksperiment på hvor langt man kommer med 200 gram Nøstebarn merinoull. Min venninne fra studietiden er en fargeglad jente så da tror jeg denne fargen passer perfekt til lillefrøkna hennes.



En liten vest måtte det bli. Mønsteret er fra det fine heftet "All you knit is love" av Susie Haumann. Denne vesten strikkes ovenfra og ned med en fin kombinasjon av perlemønster og glattstrikk. Tror kanskje mønsteret ville kommet bedre frem i en lysere farge, men syns nå det ble ganske bra slik som den ble.



Strikkefakta
Mønster: Vest eller bluse med perlemønster av Susi Haumann
Garn: 30 gram 2-tråds merino lammeull fra Nøstebarn i fargen Paprika (23)
Pinner: 3 mm
Størrelse: 0-6 mnd
Endringer: Ingen:-)




30 gram garn gikk det med til denne lille saken. Ikke akkurat det store garnsluket nei, og altså 15 % av mine to hesper.

Ønsker alle som er innom en fin påske! Her blir det ordentlig tradisjonell påske med hyttekos, krim, skiturer og selvfølgelig strikketøy:-)

onsdag 20. mars 2013

Vårlig bestefartrøye

Tenk, jeg var så heldig å bli spurt av Pickles om å være med i inspirasjonsstafetten deres og sånt no' må man jo bare takke ja til! Se bare her (litt stolt ja;-))


Det fungerer altså slik at man får velge ut mønster og garn fra Pickles, gjøre sin egen vri på det, også kan det vises frem. Så var det dette med egen vri da - jeg tenkte lenge og vel på hva jeg skulle strikke, det måtte jo være inspirerende! Etter å ha vridd hjernen en stund ga jeg opp og fant ut at det enkle er det beste - det er jo slik jeg liker det selv. 

Pickles har fått inn et nytt garn, Pickles Pure Wool, i nydelige melerte vårfarger. Dette lot jeg meg inspirere av - til å lage en enkel bestefartrøye med vårfargede ermer til minstegutten. Jeg bestemte meg for tilfeldige striper på ermene og ensfarget bol. Denne genseren, som strikkes på tvers, er jo perfekt til det. Jeg heklet en rad med fastmasker rundt halsåpning og nederst på genseren i oransje og genseren ble virkelig vårlig og frisk:-)




Garnet må jeg bare si at jeg er litt forelsket i! Fargene og den gode ullfølelsen - akkurat som jeg liker det:-) Funderer nå på en vårlig og lett genser til meg selv i samme garnet.



Strikkefakta:
Mønster: Enkel bestefartrøye
Garn: Dobbel tråd  Pickles Pure Wool i grunnfargen Fjelltopp (blågrønn) og striper i fargene God Morgen (gul), Mandarin (oransje), Jalapeno (grønn) og Isbre (blå)
Pinner: 4,5 mm og 5,5 mm
Størrelse: 3-4 år
Endringer: Laget halsen litt smalere og heklet en runde med fastmasker rundt halsåpning og nederst på genseren.




Genseren sitter så fint på mottakeren og jeg tror den blir super å ha utover våren til utelek og sprell!


tirsdag 12. mars 2013

Den spede begynnelsen

...på strikkedilla mi kan kanskje sees i disse vottene?



 
De ble til en sommer når jeg var rundt 11-12 år og var på sommerferie hos besteforeldrene mine. Bestemor fant ut at hun måtte lære meg å strikke votter. Men dette skulle ikke gjøres på den lettvinte måten  nei - her skulle vi gjøre det fra bunnen av. Så hun fant frem ull, karde og rokk. Så var det å sette i gang med å karde og spinne til vi hadde et lite nøste som var nok til et par votter. Strikkepinner ble funnet frem og jeg satte i gang med strikkinga. Etter 5-10 cm var jeg lei og ville heller ut å gjøre morsommere ting. Strikketøyet ble lagt bort og glemt. Heldigvis glemte ikke bestemor det. Hun strikket vottene ferdig, håndtovet de og pakket de fint inn og ga de til meg.


Vottene bruker jeg ofte. De er skikkelig gode og varme og lukter ordentlig sau når de blir våte.

Et fint minne og deilige votter!

torsdag 7. mars 2013

Bella

De fleste har vel fått med seg den store snakkisen i strikkebloggverdenen om dagen; det nye babystrikk-heftet til Lene Holme Samsøe - Babystrik på pinde 3 (her kan du se bilde av alle modellene i heftet). Jeg sikra meg et eksemplar på en strikkebutikk i januar og har virkelig lyst til å strikke alt i det! Heldigvis er det mange babyer på vei i vennekretsen og familien:-)

Først ut en vest til den lille tantejenta på straks to måneder. Jeg har kjøpestopp frem til april (og Københavntur:-)) så da var det å dykke etter passende garn i det rikholdige lageret. Sånn sett er dette heftet perfekt for meg; jeg har lassevis med garn som passer pinne 3! Et mykt vellagret hespe med silke/merino ble nøstet opp jeg satte i gang.




Vesten strikkes fra toppen og ned (yes!) og har et nydelig bladmønster på bærestykket. Den var morsom å strikke så det blir helt klart flere slike etterhvert:-)



Strikkefakta:
Mønster: Bella top fra heftet "Babystrik på pinde 3" av Lene Holme Samsøe
Garn: Design.club.dk Duo Silke/Merino i lys turkis (fargenummer 529)
Pinner: 3 mm
Størrelse: 3-6 måneder
Endringer: La til noen centimeter på lengden

søndag 3. mars 2013

Et par helt vanlige lester

Her kommer et lite innlegg om et par helt ordinære lester.

Finnes det noe som er kjedeligere å strikke enn lester? Ikke i min verden i hvertfall. I en hektisk hverdag blir lestestrikking nedprioritert slik at den verdifulle strikketida kan brukes på andre morsommere ting.



Men nå var det altså på tide. Jeg hadde prøvd å overse det en stund - eldstesønnens slunkne lestebeholdning. En dag satte mannen foten ned og sa at gutten trengte nye tynne lester! Jeg prøvde å vri meg unna; " Kan han ikke bare bruke to par kjøpeullsokker da?" Men det var ingen bønn, svaret var "nei, ikke med en strikkende mor"

Jeg grov dypt i den lille sokkegarnbeholdningen og fant et halvt nøste uten bandreol. Ved hjelp av arkivet (Ravelry) fant jeg ut hvilket garn det var og at første delen av nøstet var brukt til et par lester til samme mottaker for fire år siden. Veldig greit med et slikt arkiv for sånne som meg med gullfiskhukommelse.



Strikkefakta:
Mønster: Strikket på gefylen etter å ha sett på flere oppskrifter. La opp 52 masker og strikket forsterket båndhæl
Pinner: 2,5 mm
Garn:  50 gram Schoppel-Wolle Admiral R Druck
Størrelse: 32-34?

Håper at jeg snart får ferdig noe litt mer spennende enn et par helt ordinære lester:-)

søndag 17. februar 2013

Mormorstrikk

Mammaen min er en kreativ sjel som holder på med mye forskjellig håndarbeid, deriblant strikking. Siden det går litt treigt fremover med strikkeprosjektene mine for tiden (alt for mange prosjekter - altfor liten tid), tenkte jeg å vise frem noe som min mamma har strikket til minstegutten.


Jakka til venstre er flettejakke fra Nøstebarn og jakka til høyre er en jakke med rundfelling fra Drops Design. Begge brukes masse og er kjempefine!

Guttungen er blitt godt opplært med slagordet "Ull er gull" for han blir så glad når han får nye strikkaklær. Når vi kler på for å gå ut spør han alltid om det er mamma, mormor, bestemor eller oldemor som har strikket klærne? Han er heldig som har mange flittige hender som strikker til ham:-)

Ønsker alle en fin søndagskveld!

søndag 10. februar 2013

Når ting ikke blir helt som tenkt

Ja, det hender jo fra tid til annen det. Slik ble det med denne vesten.



Før jul i fjor kjøpte jeg fine grå kortbukser til lillebrors juleantrekk. Det slo meg at det hadde vært fryktelig fint med en strikket vest til! Så da var det bare å overse alle fornuftige tanker om alt det andre som skulle strikkes, bakes, pakkes og handles før jul - for en vest det måtte lillebror ha!

Dette passet jo perfekt med at jeg en stund tidligere hadde kommet over den nye norske nettbutikken Lillenor så da var det bare å legge inn en liten bestilling. Nettbutikken selger italienskprodusert supermykt merinogarn (som minner litt om Drops sitt Baby Merino og Pickles sitt Extra Fine Merino) og egendesignede strikkemønster. Jeg bestilte en garnpakke med oppskrift på en skjønn liten flettevest. Pakken jeg bestilte lå i postkassa dagen etter så må si at leveringa var lynrask!

Jeg satte i gang med friskt mot - men ble raskt innhentet av erkjennelsen om at julegavestrikken måtte komme først. Dermed ble det blå strikketøyet lagt bort og lillebror måtte klare seg uten mammastrikket vest på julaften (og det gikk forøvrig helt fint;-))

I januar plukket jeg vesten frem igjen og fullførte den - motivasjonen var ikke like stor som før men den ble da ferdig. Mønsteret var velskrevet og detaljert. I begynnelsen savnet jeg et mønsterdiagram siden jeg syns det er mye lettere å strikke mønster utfra diagram, spesielt når det er flere fletter i mønsteret. Heldigvis var det lett å komme inn i så etter en liten stund gikk det av seg selv. Garnet er virkelig supermykt men splitter seg lett. Jeg er spent på om det er noe hold i det!


Vel, vesten ble da ferdig i slutten av januar. Skylte den opp og etter tørking så den jo unektelig litt stor ut. Prøvde den på mottakeren, og joda, den var alt alt for stor! Så da var det bare å prøve den på broren på 6 år og selv om den også er litt vid til han så passer han den mye bedre. Vet ikke helt hvor det gikk galt - kanskje det var min strikkefasthet? I følge mønsteret skulle det være en smal tettsittende vest - det var derfor jeg valgte størrelse 3-4 år til lillebror som er 2 år. Uansett, lillebrors julevest ble dermed til storebrors januarvest:-)

Så litt fakta...

Strikkefakta:
Mønster: Flettevest til fest av Lillenor 
Garn: 2,5 nøster  Lana Gatto Ottocapi i petroleumsblå
Størrelse: 3-4 år
Pinner: 3 mm
Endringer: Ingen



Mottakeren er superfornøyd med den nye vesten og har allerede brukt den flere ganger.

Fin søndag til alle!