søndag 16. juni 2013

Featherweight Cardigan

Det har vært stille fra denne kanten de siste ukene. Grunnen er at vi har hatt oss en deilig toukers sol- og badeferie. På ferien ble det lite tid til strikking men noen timer på terassen med strikketøyet gjorde at jeg fikk ferdigstilt en jakke som har vært på pinnene i over ett år. Det skulle i utgangspunktet bli en sommerjakke til fjorårets sommer. Som så mange ganger før har jeg ganske så urealistiske forventninger til både eget strikketempo og mengden strikketid. Den ble altså ikke ferdig til den sommeren, nei. Da høsten kom, gjensto et erme og kanten rundt. Ikke så mye, med andre ord, men motivasjonen til å fullføre var forsvunnet. Det var jo høst og både plagget og fargen ble liksom helt feil til årstiden.Jakken ble lagt bort. Nå på vårparten plukket jeg den frem igjen. Det tok over ett år - men den ble da ferdig!




Mønsteret er Featherweight Cardigan. Dette er andre gangen jeg strikker etter det mønsteret og jeg syns det er et helt supert basismønster. Jakken strikkes fra toppen og ned så den kan lett justeres på lengden og prøves på underveis. Den første jeg strikket (kan sees på Ravelry her) er blitt en favoritt i sommergarderoben.

Strikkefastheten min var litt løs i forhold til mønsteret så jeg bestemte meg for å strikke størrelse xs for å få en s. Det jeg glemte av er at jeg strikker mye strammere når jeg strikker glattstrikk rundt enn glattstrikk frem og tilbake. Ermene ble dermed syltrange! Litt blokking og strekking hjelper heldigvis!

Det eneste minuset med dette mønsteret er at når man tror man straks er ferdig og bare har den lille kanten rundt igjen, så er det i virkeligheten ganske mye arbeid. Over 300 masker som skal plukkes opp og strikkes tar litt tid. Det kan også være litt vanskelig å få kanten passe stram. På den forrige jakken var jeg så redd for at den skulle bli for stram så jeg felte av veldig løst. Dermed ble kanten i overkant slapp. Denne gangen ble den perfekt!


Garnet jeg har strikket med er Baby Alpaca Silk fra Garnstudio.  Et supermykt garn som er litt trått å strikke med. Resultatet ble heldigvis mykt og lett, men ujevnheter i strikkinga vises veldig godt - selv etter blokking. Fargen er litt morsom for den er litt ubestemmelig. Ved første øyekast ser den støvete lavendellilla ut. Noen ganger ser den grå ut og noen ganger ser den beige ut. På Ravelry blir den både karakterisert som lilla, grå og brun så det er rett og slett en litt udefinerbar farge.

 

Strikkefakta:
Mønster: Featherweight Cardigan av Hannah Fettig
Garn: 200 gram Baby Alpaca Silk fra Garnstudio i fargen lys grålilla (1760)
Størrelse: xs/s
Pinner: 3,75 mm (og 3 mm til vrangborder)
Endringer: Strikket kanten rundt i 1 r, 1 vr

Dette er definitivt ikke siste Featherweight'en min. Jeg tenker på både en sommerlig til i striper og en til høsten i naturfarget alpakka. Så var det  med tiden som ikke strekker til da;-)


onsdag 29. mai 2013

Sukkersøtt

Min kusine har fått sitt førstefødte barn, en liten jente. Siden det ikke fins noe mer stas enn å strikke til knøttsmå, ferske nurk var det bare å finne frem pinner og garn. Babystrik på pinde 3 ble nok en gang mønsterkilden.




Denne gangen prøvde jeg meg på vesten Lillies Top, som er veldig likt et annet vestmønster av Lene Holme Samsøe som jeg nettopp har strikket til en annen frøken. Samme fasong og konstruksjon, men annet mønster på bærestykket. Feminint flettemønster sammen med lysrosa garn ga en riktig så sukkersøt vest.




Strikkefakta:
Mønster: Lillies Top fra Babystrik på pinde 3
Garn: 65 gram Dale Babyull i rosa 
Pinner: 3 mm
Endringer: La til noen centimeter på lengden

Vi er mange som liker dette heftet til Lene Holme Samsøe. Den dama lager virkelig mye fint og det ryktes at hun skal komme med enda et hefte til høsten, med oppskrifter til litt større barn. Det er bare å glede seg:-)

mandag 20. mai 2013

Pent antrukket

Vel overstått 17. mai og pinsehelg! Til nasjonaldagen fikk minstegutten her nytt hjemmestrikka antrekk.



Som guttemamma syns jeg det kan være vanskelig å finne fine ting å strikke til gutta. Det fins jo så masse fint til jenter! Derfor ble jeg så glad da jeg kom over det fine mønsteret på en gammeldags selshorts hos MusMei og HEMILIA. Har lenge hatt lyst til å lage en seleshorts til minstegutten og har sett på både de nydelige ballongbuksene fra All you knit is love (Ravlery-link) og de søte posebuksene fra Nøstestrikk 2. Da jeg så denne shortsen var jeg imidlertid solgt! Jeg likte både fasongen og utseendet på den.



Shortsen var morsom og rask å strikke. Mønsteret er velskrevet og enkelt å følge og går fra 1-2 år opp til 5-6 år. Garn for pinne 3,5 anbefales og jeg valgte å bruke Mitu fra Rauma/PT, som er et av mine favorittgarn. 50 % ull og 50 % alpakka - mykt, stødig og holdbart og som smør å strikke med.



Strikkefakta:
Mønster: Lekedrakt i retrostil fra MusMei og HEMILIA (finner 
dessverre  ikke mønsteret til salgs lengre av en eller annen grunn)
Garn: 150 gram Mitu fra Rauma i mørk blå
Pinner: 3,5 mm
Størrelse: 2-3 år
Endringer: Ingen


Som dere skjønner ble jeg veldig fornøyd med antrekket. Størrelsen var helt perfekt til poden og han var så fin i den. Mottakeren tror jeg også var fornøyd - ingen stiv dressbukse som strammet og gjorde det vanskelig å klatre og leke:-)


fredag 17. mai 2013

Vi har en vinner (eller to)!

På selveste nasjonaldagen blir vinneren av giborten min trukket. Hele 75 deltakere ble det til slutt. Det var så stas å lese alle de koselige kommentarene! Tror jeg må ha gibort oftere;-)





Ved help av random.org ble vinneren trukket, og det ble:

Kikkitull

Gratulerer!


Bestemte meg også for å finne frem en liten "trøstepremie". Siden vi kjører dansk tema måtte jeg finne frem to nøster med Supersoft fra Holst Garn i en fin turkis/petrolfarge. Noen knapper (dog ikke danske) blir også med.



Og vinneren av trøstepremien ble:

Ellen Kristin

Morsomt med gibort, gitt:-)

Ønsker ellers alle en fin 17. mai-avslutning. Her blir det beina på bordet og cava i glasset.



lørdag 11. mai 2013

Vimpler

Et seigt prosjekt med usikker fremtid er endelig i havn.



Det begynte med en poncho - eller nærmere bestemt en vimpel ponchogenser. Da Pickles lanserte dette mønsteret falt jeg totalt for det og bestilte straks et kit. Jeg satte i gang med friskt mot men etterhvert som prosjektet vokste og hver omgang tok en evighet, minket motivasjonen. Fornuften begynte også å pirke litt på skuldra - hvor mange ganger vil man, i det nordnorske klimaet, få brukt en poncho? Det endte som det måtte - med opprekking. Mens jeg rakk opp fikk jeg en idè om å prøve å gjøre det om til en genser. Da var det  bare å sette seg ned, utstyrt med penn, papir, kalkulator og målbånd, og skrible og regne til jeg hadde cirka maskeantall og lengde. Jeg hadde lyst på en litt lang og romslig genser. Målte lengde og bredde mot andre gensere som jeg har strikket og fulgte vimpelmønsteret og rundfellinga til det originale mønsteret.



Genseren er strikket i én tråd Pickles Merino Tweed og én tråd Pickles Pure Thin Alpaca.Tweedgarnet er litt trått å strikke med, men resultatet blir knallbra. Det myke pusete alpakkagarnet og det ujevne, litt rustikke tweedgarnet blir en helt herlig kombinasjon! Tweeden gir hold, men det er likevel mykt og pittelitt pusete. Jeg liker det! Hvis genseren holder seg fint i bruk blir det flere plagg med denne kombinasjonen.



Strikkefakta:
Mønster: Vimpel ponchogenser fra Pickles
Garn: Pickles Pure Thin Alpaca i fargene
 Naturlig lys grå og Kveldstur og
Pickles Merino Tweed i fargene Nysnø
og Natt. Én tråd av hver kvalitet.
Pinner: 3,5 mm og 4 mm
Størrelse: S/M
Endringer: Mange! Sjekk ut
prosjektet på Ravelry for detaljer.

Da jeg satte i gang var jeg særdeles usikker på om dette kom til å ende bra. Nå må jeg si at jeg er kjempefornøyd med genseren! Den ble rett og slett akkurat slik jeg hadde håpet den skulle bli. Syns fortsatt den originale ponchoen er mye kulere, men denne kommer nok til å bli mer brukt.

Pssst, det er ikke for sent å blir med på bursdags-giborten min! Jeg pønsker på en liten ekstrapremie;-)

onsdag 8. mai 2013

Hurra! Bloggbursdag!

Tenk, i dag fyller bloggen min ett år. For et morsomt bloggeår det har vært! Blogginga har jo blitt en ny hobby, i likhet med strikking. Det beste er absolutt det sosiale nettverket i blogglandia,og ikke minst alle de fine kommentarene jeg har fått. Sånt blir man glad av:-)

Ettårsdagen kan jo ikke gå upåaktet hen, så da må vi feire med en liten gibort!




Da jeg var og snuste rundt på garnbutikker i København hadde jeg også en plan om å finne noe fint å gi bort. Med god hjelp fra mine to medgarnsnopere, Alice og Guro, fant jeg noen deilige nøster Isager Highland Wool. Et lite hefte med oppskrifter på barneplagg (Børnestrikket av Sys Fredens) måtte også få bli med.

Vi gjør det enkelt og greit: Legg igjen en kommentar under dette innlegget innen 17. mai og vær med i trekningen.




Forresten, dobbelt hurra - det er jo frigjøringsdagen i dag:-)

tirsdag 7. mai 2013

Vårlue

Når våren melder sin ankomst trenger man også ny vårlue. Det har minsten her i huset fått, etter gratismønsteret til Moments in Life.



Størrelsen på den søte daisylua går fra 1-3 mnd opp til 3-4 år og mønsteret er velskrevet og enkelt å følge. Tror tanteungene også må få seg slike fine vårluer:-)

Strikkefakta
Mønster: Oh Sweet Daisy fra Moments In Life
Garn: Drops Merino Extra Fine, 1 nøste turkis (29) og et halvt nøste grått (05)
Pinner: 3 mm (vrangbord) og 4 mm.
Størrelse: 2 år
Endringer: Strikket vrangborden på pinne 3 for å få den litt tettere og strikket lua noen cm lengre.